olajpara

Olajpara – üzemanyag nélkül maradhatnak a kutak?

Kedden nagy megdöbbenést és pánikot keltett, hogy már augusztus 4-e óta nem érkezett orosz olaj a Barátság-vezetéken, így nemcsak a 480 forinton maximalizált üzemanyagár, hanem még az ellátottság is veszélybe került. Aztán szerdán, a „barátság” védelme érdekében a Mol fizetett az oroszok helyett és egycsapásra megoldódott minden – legalábbis egy hónapra biztosan. Ezek után jogosan merülhet fel a kérdés: valóban ilyen könnyen elapadhat az orosz olaj? És mi jöhet még ezután? 

Az orosz olajat a háború állította meg

Az orosz Transznyeft azért állította le a szállítást, mert nem tudta kifizetni a tranzitdíjat a vezeték ukrán szakaszát birtokló Ukrtransznafta nevű cégnek – adta hírül a 444.hu

A fizetési akadályokat a háború gördítette a két ország közé, ugyanis az oroszok állítása szerint a bankjaikat érintő szankciók miatt nem sikerült az utalás. Így Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba is leállt az üzemanyagszállítás. Ez az a három ország, amelyek az EU-s olajembargó élesítése után is vehetnek orosz olajat, mert a kormányaik szerint tengeri kikötő nélkül máshonnan nem tudnának szerezni. 

Mi történt volna, ha nem fizet a Mol? 

Az ársapkát jelenleg azért képes a Mol biztosítani, mert az orosz olaj olcsóbb, mint a többi Európában hozzáférhető olaj. Az orosz kőolaj hiányában aligha lehetne tartható a 480 forintos üzemanyag. Ráadásul az üzemanyaghiány veszélye is felmerült, hiszen a Mol korábbi állítása szerint nincs mód gyorsan pótolni az Oroszországból érkező olajat más forrásból. 

Egy hónapra megvagyunk. De mi jöhet ezután? 

A Telex értesülése szerint a Mol egy hónapos tranzitdíjat utalt, így csütörtökön már érkezett is kőolaj a vezetéken. A kérdés csak az, hogy mi lesz ezután? 

Nem vitás, a politikai, illetve a háborús ellenségeskedésnek erőteljes gazdasági következményei lehetnek, amelyek az olajellátást is befolyásolhatják. A technológiai, illetve pénzügyi szankciók miatt mondhatja azt az orosz fél, hogy leállítja a szállítást. Egyelőre mégis abban lehet bízni, hogy az oroszok abban érdekeltek, hogy a kőolaj-szállítás akadálytalanul haladjon. 

A benzinhiány korszaka még így is eljöhet!

Szakértők szerint augusztus közepére a hazai üzemanyag-ellátás kritikus helyzetbe kerülhet – számolt be róla portfolio.hu. Ennek hátteréről korábbi cikkünkben részletesen is írtunk. A megoldás főként az ártstop feloldásában keresendő, ami a feltételezések szerint 20-30 százalékkal csökkentené a magánfelhasználók fogyasztását. Ám egyelőre, bár egyre több autóst szorítanak ki a kedvezményes tankolásból, a 480 forintos árkorlát megszüntetéséről nincs szó. 

Hogyan vészelhetik át ezt a kritikus időszakot a benzinkutak?

Az ellátással egyelőre nem volt probléma, ám az ársapka minden benzinkútnak feladta a leckét. A kisebb kutaknak problémát jelent fedezni a fenntartási-, üzemeltetési- és bérköltségeiket – persze, ha még nem dobták be a kulcsot, és üzemelnek…

Ahhoz, hogy a kisbenzinkutak túléljék az egyre inkább tarthatatlanná váló árstopot, nincs más választásuk, változtatniuk kell működésükön, modellt kell, hogy váltsanak. Olyan üzemelésre kell átállniuk, amely keretében jelentős költségcsökkentés érhető el. Ehhez a legrövidebb út kétségkívül az automatizálás, illetve a kút függetlenítése által vezet. 

A modellváltásban nagy segítséget tud nyújtani az App&Tank, amely akár beruházásmentes konstrukcióban is elérhető.

Tudj meg többet az App&Tank-ról! →

0 hozzászólások

Válasz

Szeretnél te is hozzászólni?
Regisztrálj ingyenesen!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük