automatizálás

Gépész László: az automatizálás menekülési útvonal lehet a benzinkutak számára, de jelenleg még ez is sok kérdést vet fel 

A magyar piac megközelítőleg 30 százalékát teszik ki a családi vállalkozások által üzemeltetett kisbenzinkutak. Az elmúlt egy év azonban jelentősen megtépázta ezt a kört. Az ársapka, az egyre abszurdabb szabályozások, a támogatások bénító feltételei, a rezsiváltozások – minden ellenük dolgozik. 

Jelenleg mekkora a baj? Mi a helyzet a támogatásokkal? Mit tehetnek a kutak? És mi történne ha végre visszaállna minden a normál kerékvágásba?  

Gépész Lászlót, a Független Benzinkutak Szövetségének alelnökét kérdeztük!

Nem kérdéses, hogy a benzinkutakat a lassan egy éve érvényben lévő ársapka nehéz helyzetbe hozta. Ön hogyan látja, jelenleg mekkora a baj? 

Ha 10-es skálán kellene rangsorolni, akkor 15. Óriási a baj, és ez nemcsak a benzinkutaknak baj, hanem mindenkinek. Baj a partnereknek, baj a gazdálkodóknak, baj az embereknek, baj az országnak. Ez egy gazdasági nonszensz.    

Olykor a kormány dobálózik számokkal, hogy mekkora veszteséggel kell megbirkózniuk a kutaknak. Ön szerint milyen mértékű lehet ez a veszteség?

A kormány azt kommunikálta, hogy az ágazatnak, tehát a kiskereskedelemnek a napi vesztesége mennyi. Én kész vagyok elfogadni ezt a napi egymilliárd forintra taksált összeget. Hozzáteszem, hogy a piacnak a harminc százalékát a kisbenzinkutak teszik ki. Ebből következően a kisebb kutak vesztesége 300 millió forint/nap. Ezt meg kell szorozni a napok számával, tavaly november 16-tól kezdődően. Kapunk egy durván 60 milliárd forint körüli összeget, ebből le kell vonni azt, amit úgymond támogatásként a kormány kifizet, ha kifizet – az majd kiderül –, és akkor a különbözet az effektív kár. 

Ennek értelmében az állami támogatás közel sem képes kárpótolni, betömni a kutak veszteségeit. 

Az állam állítólag 18,5 milliárd forintot tett félre erre a célra. De ezek a kifizetések egyrészt még nem zajlottak le, másrészt az ársapkának nincs vége. A kifizetések meghosszabbításáról szóló kormányhatározat viszont még nem jelent meg. Ami annyiban érdekes, hogy az eredeti határozat, amit meghosszabbítgatnak az előlegként írja elő ennek a kifizetését. Most október végén járunk, az előleget október előtt kellett volna kifizetni, de október, november, december hónapokra még nem láttunk döntést se. Állítólag lesz, de hogy mi lesz, hogy lesz, azt nem tudjuk… 

Mit gondol, nagyságrendileg mennyien lehetnek, akik még nem kapták meg a támogatást? 

Kormányzati forrásból tudom, hogy még amikor ez a támogatási rendszer elindult, akkor az első etapban kb. 500 cég adott be támogatási igényt. Ez az 500 cég jelenthet kb. 800 benzinkutat, hogy abból mennyi morzsolódott le a feltételek miatt, azt nem tudom, de nagyságrendileg most is olyan 500-600 benzinkút lehet, amely igénybe venné ezt a támogatást. És ezek között most is van legalább 200, amely még nem kapta meg. Az utóbbi hetekben teljes mértékben leállt, lelassult a kifizetés. Mikor legutóbb ezt nehezményeztük az államtitkár úrral való megbeszélésen, akkor azt mondta, hogy nyugodjunk meg, érkezett megint pénz a számlára, a kifizetések két héten belül le is fognak záródni. Sokan azonban még máig sem kapták meg. Az október-december időszakra kormányhatározat sincs, teljes a bizonytalanság. 

De a jogosultak között sokan vannak olyanok is, akik azt mondják, hogy alamizsnáért nem vállalják a nyitva tartást, nem vállalják a munkaügyi következményeket, így inkább nem igénylik a támogatást. 

Sokszor hittük már azt, hogy nem lehet tovább húzni az ársapkát, aztán mégis mindig meghosszabbították az intézkedést. Ön szerint mivel járhat, ha tovább görgetik ezt a szabályozást? 

Most valamilyen szinten elpötyögnek ezek a kutak –  itt 20 litert adnak, ott 10-et. Van ahol csak kettőt. De ha semmi sem változik, egyre több kisbenzinkút húzza le majd a rolót. 

Ne feledjük, hogy családi vállalkozásokról van szó. Nem tudnak elmenni szabadságra, mert a kutat nyitva kell tartani, különben üzemszünetet kell hirdetni. Vannak részletes szabályozásai az üzemszünetnek? Tudja valaki, hogy kell befejezni egy üzemszünetet? Nem! Nem tud bezárni, nem tudja módosítani a nyitvatartási időt. 0-24-ben volt nyitva, most kénytelen 0-24-ben maradni, mert  kategorikusan tilos a nyitvatartási időt csökkenteni, hiába nincs vevő. És most már jönnek ilyen problémák is, hogy az egész faluban nem lesz közvilágítás… Csak a benzinkút fog ott ragyogni 0-24-ben? Kinek? Minek? 

Ez egy elfuserált, ellentmondásokkal telítődött, teljesen életszerűtlen szabályozás és hozzá brutális szankciók. Mert az, hogy bármilyen rendelkezés megszegése 6-tól 15 millióig terjedő büntetéssel jár, akár naponta többször, fellebbezési jog nélkül? Hát hol élünk? Ez ellen próbálunk kézzel-lábbal tiltakozni. Nincs ebben politika, ez tisztán csak a gazdasági érdekekről szól. 

Mit gondol, milyen megoldás lehet a fennálló helyzetre, mit tehetnek, ha tehetnek egyáltalán valamit is a benzinkutak a túlélés érdekében?

A benzinkutak el tudják mondani, hogy mit szeretnének, majd reménykedhetnek benne, hogy egyszer valaki ezeket figyelembe is veszi. Tettünk javaslatokat, amiknek az lenne a lényege, hogy mindenki csinálja a maga dolgát. A benzinkútnak az a dolga, hogy megvegye az üzemanyagot, majd eladja, és ebből, mint kereskedő próbáljon megélni. Az, hogy most ebben milyen hatósági feladatokat kell ellátni, kiket kell támogatni, hogyan kell elbírálni, hogy kinek milyen visszajuttatás járhat ez a kormány dolga lenne. 

Hogyan látja, az automatizálás egyfajta megoldást jelenthetne a benzinkutak számára, hogy ezt a kritikus időszakot átvészeljék? 

Igen, az automatizálás menekülési útvonal lehet. A kutas bezárja a shopot, bár ha a támogatásra pályázott, az alkalmazottat nem küldheti el, de tegyük fel, hogy átirányítja egy másik vállalkozásába. Így elképzelhető, hogy a költségek csökkenthetők azzal, hogy egy automatát üzemeltet. Hosszú távon ez megoldást lehet. De a jelenlegi szabályozások mellett persze ez is rengeteg kérdést és problémát vet fel. A kutas az automatán hogyan tudja ellenőrizni, hogy jogosult volt-e az adott személy a hatósági áron való tankolásra, vagy nem? És honnan teremti elő a fejlesztésekhez szükséges összeget. A minisztérium azt mondta, hogy adnak fejlesztési támogatást, a 70 százalékát kifizetik, csak automatizálják a benzinkutakat. De azt a 70 százalékot le kell majd törleszteni, az nem vissza nem térítendő. A harminc százalékot, az önerőt pedig honnan szedje elő a benzinkutas? És mi legyen annak a hitelnek a fedezete? A benzinkutat nem fogadják el a bankok fedezetként…

Hogyan látja, ha esetleg nem hosszabbítanák meg többé a benzinárstopot, gyorsan rendeződne a piaci helyzet?

Ha visszaállna minden a normál szintre, akkor viszonylag hamar felállna a piac, viszont a kisbenzinkutak egy része már nagy valószínűséggel nem indulna újra. 

Ha most hirtelen mindenkinek a piaci áron kellene tankolni, akkor se dőlne össze a világ. Talán elindulna tényleg egy keresletcsökkenés, spórolnának az emberek egy ideig, de a többség csak nem adna a kényelemből, kifizetné a magasabb árat is. Nyilván a benzinturizmus visszaesne, a külföldiek vásárlása, amit most ilyen-olyan módszerrel, feketén oldanak meg, az megszűnne. A több száz vagy akár több ezer feketén nyílt kvázi benzinkút, dízelkút, ahol a pajtákban a nagyobb traktorokból, meg a kombájnokból árulják a gázolajat – a 480-ast mondjuk 600-ért –, az is megszűnne. Így valamennyire visszarendeződhetne a piac. 

Az ársapkával elszabadították a feketegazdaságot, pedig ez egy szép tiszta, fehér piac volt. Most sikerült jó rendesen belerondítani a közepébe. 

Az automatizálás egy lehetséges menekülési útvonal! Leginkább, ha a fejlesztés beruházásmentes konstrukcióban igénybe vehető, mint ahogyan az App&Tank! 

A felmerülő kérdések, aggályok abszolút érthetőek, de beszéljünk róluk! Vedd fel velünk a kapcsolatot, és ismerd meg az App&Tankot, amellyel valóban beruházás nélkül kivitelezhető az automatizálás!