Az elektromos autók még át sem vették az uralmat, de már itt a trónbitorló
Az elmúlt évek másról sem szóltak, csak a karbonsemleges európai közlekedésről és ezen belül is az elektromos autóról, mint egyetlen lehetséges alternatíváról. A kiskapu azonban észrevétlenül nyitva maradt az e-üzemanyaggal futó járművek értékesítésének esetleges engedélyezését illetően. Ha utóbbi zöld utat kap, akkor korántsem biztos, hogy búcsút kell intenünk a hagyományos meghajtású járműveinknek – adta hírül a telex.hu.
Az Európai Parlament, a Bizottság és az uniós tagállamok tavaly állapodtak meg a jogszabályról, amely szerint 2035-től tilos belső égésű motorral hajtott új autót értékesíteni. Ennek értelmében arra számíthattunk, hogy az elektromos autók korszaka következik. Ez azonban ma már egyáltalán nem biztos.
Nem mindenki rajong az elektromos autókért!
Az elektromos autózás kizárólagosságával kapcsolatos olasz aggályok, illetve az e-üzemanyagok, azaz karbonsemleges hajtóanyagok használatával összefüggő német álláspont miatt maradt egy kiskapu a szabályozásban. Egyelőre konkrétumok nélkül, de az elektromos autózás mellett egy másik lehetőség esedleges engedélyezése is nyitva maradt. Ez egyrészt megnyugtató lehet azok számára, akikben erős kétségek fogalmazódtak meg az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorok gyártásának környezetterhelése miatt. Másrészt marad remény arra, hogy a későbbiekben használhatóak maradnak a jelenlegi, belső égésű motorokkal felszerelt járművek.

Mit kell tudni az e-üzemanyagról?
Szintetikus, avagy az ember által előállított üzemanyag gyártására korábban is volt példa. A második világháború idején például hatalmas mennyiségben készült szintetikus repülőgép-üzemanyag. Ahhoz, hogy ez karbonsemleges legyen, az előállításához kizárólag megújuló energiát lehet használni. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a szenet, amely az üzemanyag elégetése során a légkörbe jut majd, már az előállításakor újrahasznosították az ipari folyamatokból vagy a levegőből nyerték ki, például szűrőkkel. Ennek a folyamatnak a végterméke lehet benzin, dízel, kerozin és helyettesítő földgáz is. Olyan üzemanyagok tehát, amelyek a már meglévő belső égésű autókkal és a hagyományos töltőállomásokkal használhatók.
Tartani kell a lépést a fejlesztésekkel!
Ahhoz, hogy a töltőállomások ebben a gyorsan változó szektorban talpon tudjanak maradni, a benzinkút tulajdonosoknak fel kell vegyék a versenyt a technika fejlődésével, követni kell a trendeket és az uralkodó irányzatokat.
Amennyiben a korszerűsítésekkel tartani tudják a lépést, nem érheti őket meglepetés. Így nem kell egyszerre egy nagy beruházást meglépni, fokozatosan illeszteni lehet a benzinkutat az újdonságokhoz.
Egyes korszerűsítéseket – ha valaki időben elhatározza magát – akár beruházásmentesen is meg lehet lépni! Ilyen az App&Tank is, amely a kút automatizálását teszi lehetővé.