Hidegzuhany a kisbenzinkutaknak: januártól hússzorosára nőnek a terheik
A legnagyobb bevételű társaságok terhe 2024-től másfél százalékkal csökken, a kisebbeké viszont hússzorosára nő – számolt be a hvg.hu a csütörtök éjjel megjelent kormányrendelet részleteiről. Az Orbán Viktor által szignózott módosítás szinte teljes egészében átírta az üzemanyag-kereskedelemre rakodó extraprofitadó szabályait. Ahogy mindig, természetesen ebben a helyzetben is vannak vesztesek és nyertesek. Nézzük, hogy ki, melyik csoportba tartozik.
A kormányrendelet értelmében az évi 500 millió és 30 milliárd forint közötti nettó árbevételű benzinkutak jövőre a mostani, 0,15 százalékos sarc hússzorosát fizetik meg extraprofitadóként, a 30 milliárd és 100 milliárd közötti adóalapúak pedig az eddigi 1 százalék tripláját. Ehhez képest a 100 milliárd forintnál is nagyobb forgalmú kutak terhe pont, hogy csökken, az eddigi 4,5 százalékhoz képest másfél százalékkal. Egyedül az évi 500 millió forint nettó árbevétel alatti kutak helyzete nem változik, nekik továbbra sem kell különadót fizetniük.
A nyertesek
Az intézkedésnek várhatóan árcsökkentő hatása lesz a kutakon. A hazai kiskereskedelemben eladott üzemanyagok 75 százalékát, illetve a gázolaj kétharmadát az olyan nagyvállalatok értékesítik, mint a Mol, az OMV és a Shell, akiknek a terheik csökkennek, 4,5-ről 3 százalékra. Mivel az árakat a legnagyobb piaci szereplők határozzák meg, ha a költségeik csökkennek, előreláthatólag csökkentik az áraikat.
A lehetséges árcsökkentést azonban pontosabb lenne úgy megragadni, hogy a legnagyobb kúthálózatoknak lehetőségük nyílik arra, hogy januártól valamivel kisebb mértékben emeljék az áraikat. Az újévi áremelés ugyanis fix, hiszen ahogy arról korábban is beszámoltunk januártól 41 forinttal ugrik majd meg az üzemanyagok jövedéki adója.
A vesztesek
Az adóváltozás legnagyobb vesztesei kétségkívül a kisvállalkozások.
Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője szerint a mintegy 2000 hazai közforgalmi kút közül nagyjából 700 kis kút van, amelyek jelentős része esik abba a sávba, ahol 0,15-ről 3 százalékra nő a különadó. Ezek a töltőállomások alacsonyabb költséggel dolgoztak, ennek köszönhetően volt lehetőségük olcsóbban kínálni az üzemanyagot. Bujdos szerint az öt vagy adott esetben tíz forinttal alacsonyabb ár kellett ahhoz, hogy megtartsák a vevőkörüket. A januári változtatással azonban ezt a lehetőséget teljes egészében elveszik tőlük. Sőt, ez a durván 20 forintos literenkénti adóemelés számos kisbenzinkút számára nem kigazdálkodható.
Mit tehetnek a vesztesek?
Nem kérdéses, ahhoz, hogy a kisebb töltőállomások ilyen viszontagságos körülmények között is fent tudjanak maradni, költségeket kell csökkenteni! Ehhez a legrövidebb út a nyugaton már létező és jól működő modell lehet: az automata kút és a független shop.
Az automatizálásban nagy segítséget nyújthat az App&Tank, amellyel azonnal, jelentős literre vetített költségmegtakarítás érhető el. Az innovációnak köszönhetően lényegében teljesen megszüntethetők a jelenleg költséges rendszerek, hiszen az üzemeléshez mindössze egy kútoszlopra van szükség. A kútra felhelyezett QR-kód telefonos beolvasásával az ügyfelek pillanatokon belül, önállóan áteshetnek a fizetési procedúrán.
Az App&Tank alkalmazásában feltüntetésre kerülnek a partnerbenzinkutak, ami segít beterelni a felhasználókat az állomásokra, illetve ösztönzi őket az automata használatára. Ennek köszönhetően még a töltőállomás hirdetésével sem kell foglalkozni, a App&Tank ezt is elvégzi. A fejlesztésnek hála új ügyfelek vonzhatók be, illetve a költségcsökkentésnek köszönhetően a régi vásárlók megtartásával sem lesz probléma.
A kút fejlesztése most akár beruházásmentes konstrukcióban is elérhető! Tudj meg többet az App&Tank-ról! >>>